Bezpieczne zakupy w sieci
Szybko i wygodnie, z dostawą pod wskazany adres - tak wyglądają zakupy w sieci. Coraz więcej Polaków korzysta właśnie z tej formy kupna. Także i w tym roku wielu z nas zamiast chodzić po sklepach i wybierać prezenty na Święta Bożego ...
Szybko i wygodnie, z dostawą pod wskazany adres - tak wyglądają zakupy w sieci. Coraz więcej Polaków korzysta właśnie z tej formy kupna. Także i w tym roku wielu z nas zamiast chodzić po sklepach i wybierać prezenty na Święta Bożego Narodzenia skorzysta z usług portali aukcyjnych i sklepów internetowych. Powinniśmy pamiętać, że także w sieci możemy paść ofiarą przestępstwa. Policja wspólnie z Allegro daje kilka rad jak nie zostać oszukanym.
Święta Bożego Narodzenia za niecały miesiąc. Rozpoczyna się gorący i szalony okres, czyli zakupy prezentów świątecznych. W ubiegłym roku, jak podała firma Deloitte, co trzeci z nas planował świąteczne zakupy w sieci. Z szacunków rynkowych wynika, że w tym sezonie zrobi to już połowa Polaków. Nie ma się co dziwić - zakupy świąteczne w sieci mają same plusy. To niższe ceny, szeroki wybór, ale przede wszystkim wygoda i oszczędność czasu. Aby cały ten proces przebiegał sprawnie i bez zakłóceń wystarczy przestrzeganie kilku prostych zasad. Jak bezpiecznie zamówić prezenty w sieci? Oto kilka wskazówek od Allegro i Policji.
1.Nie czekaj na ostatnią chwilę, lepiej zamów prezenty wcześniej.
Im wcześniej tym lepiej. Zmawianie towarów z odpowiednim wyprzedzeniem
daje możliwość spokojnego oczekiwania na dostawę i ewentualny czas na
wymianę. Unikniemy stresujących sytuacji zamawiając przedmioty minimum
dwa tygodnie przed świętami.
2.Nie łap okazji – czyli rozsądnie wybieraj przedmiot.
Uważaj na super okazje. Zbyt niska cena za stosunkowo drogi przedmiot
powinna szczególnie wzbudzić naszą czujność. Dokładnie zapoznaj się z
ofertą, przeczytaj opis – powinien szczegółowo opisywać przedmiot, który
cię interesuje. Przyjrzyj się zdjęciom. Jeżeli są słabej jakości albo
są to zdjęcia pobrane ze strony producenta, warto poprosić
sprzedającego, aby przesłał więcej zdjęć, pokazujących detale
interesującego nas przedmiotu. Sprzedający powinien w ofercie precyzować
dostępne formy zapłaty za przedmiot oraz opcje jego dostarczenia.
3.Wybierz solidnego sprzedawcę.
Najważniejsze to wybrać kontrahenta, który cieszy się zaufaniem wśród
swoich klientów. Korzystaj z zaufanych sklepów internetowych, które
działają już jakiś czas na rynku. Wybierz kontrahenta, z którym łatwo
możesz się skontaktować. Sprzedający w Internecie powinni udzielić
konsumentom rzetelnej, prawdziwej i pełnej informacji o istotnych
warunkach umowy: zasadach składania reklamacji, towarach i usługach
oferowanych drogą elektroniczną, a także nazwie i adresie sklepu, jeśli
taki prowadzi. Sklep lub firma powinna podawać takie dane jak NIP, REGON
i tzw. nr KRS (numer z Krajowego Rejestru Sądowego). Sprzedającego w
serwisie Allegro łatwo jest zweryfikować. Korzystaj z systemu komentarzy
oraz oceny sprzedaży, sprawdź, czy oferty Sprzedawcy oznaczone są
Standardem Allegro. Dowiedz się w jaki sposób możesz zapłacić za
przedmiot i jak go otrzymasz. Jeśli dostałeś maila z informacją o
zakupie, sprawdź dokładnie czy wiadomość pochodzi od rzeczywistego
sprzedawcy, zwłaszcza, gdy podany w niej jest nr konta, na który masz
przelać należność. Zawsze kiedy masz wątpliwości skontaktuj się ze
Sprzedawcą.
4.Nie panikuj – czyli co, jeśli paczka z prezentem nie dotarła.
Spróbuj nawiązać kontakt ze sprzedawcą. Pamiętaj, że regulaminy aukcji
czy sklepów internetowych zakładają kilka dni na podjecie kontaktu z
kontrahentem i na odpowiedź. Jeśli minęło zbyt dużo czasu lub otrzymałeś
przedmiot znacznie odbiegający od tego, co zakupiłeś w Internecie
podejmij działanie. Jeśli w Internecie zaczyna pojawiać się coraz więcej
opinii o braku kontaktu ze sprzedawcą to sytuacja, która powinna nas
zaalarmować. Poinformuj jak najszybciej administratorów serwisu Allegro,
którzy sprawdzą co się dzieje i poinstruują co należy zrobić. Nie martw
się, na Allegro działa Program Ochrony Kupujących, który rekompensuje
do 10 tysięcy złotych. Zgłoś sprawę na Policję. W jednostce policji
zgłoś zawiadomienie o popełnieniu przestępstwa. W ciągu miesiąca
powinieneś otrzymać potwierdzenie wszczęcia dochodzenia lub śledztwa. To
dokument, na podstawie którego będziesz mógł otrzymać odszkodowanie.
Skontaktuj się z Allegro po jego otrzymaniu.
5.Sprawdź swoje prawa zanim klikniesz.
Podczas zakupów w sieci mamy więcej praw niż podczas zakupów w sklepie
tradycyjnym. Jeśli kupujemy u przedsiębiorcy możemy oddać rzecz w ciągu
10 dni od zakupu. Wystarczy złożyć odpowiednie oświadczenie na piśmie i
przesłać je w ciągu 10 dni do przedsiębiorcy. Ma on z kolei 14 dni na
zwrot wpłaconych przez nas pieniędzy. 30 dni - to termin na
powiadomienie o tym, że zamówienie nie może być zrealizowane. Prawo to
nie dotyczy np. gier, płyt CD, DVD, programów komputerowych, gdy
usuniemy ich oryginalne opakowanie (ochrona przed skopiowaniem). Również
nie możemy oddać kupionych w Internecie wycieczek , biletów na imprezy,
do kina, teatru, na koncert. Kupując w sieci także przysługuje nam
gwarancja, jeżeli sklep jej udziela, oraz prawo do reklamacji
(zagwarantowane prawnie).
6.Bezpiecznie korzystaj z Internetu.
Nie kupuj w sieci korzystając z komputera stojącego w kafejce
internetowej. Tam najłatwiej o utratę poufnych danych. Używaj tylko
komputera domowego i zachowuj całą korespondencję ze sprzedawcą. Upewnij
się czy połączenie internetowe jest bezpieczne - na dole strony
powinien pojawić się symbol zamkniętej kłódki, a na końcu adresu –
literki "https". Zainstaluj niezbędne, legalne programy zabezpieczające,
zapory sieciowe i regularnie je aktualizuj. Zabezpiecz swoją
przeglądarkę i unikaj podejrzanych stron internetowych.
(źródło KGP)