Wiadomości

Policja. Nowe regulacje czasu pracy policjnatów

Data publikacji 01.01.2009

Nowe rozwiązania w zakresie czasu służby policjantów oraz uposażenia i rekompensaty z tym związanych przedstawił w Komendantowi Głównemu Policji powołany w tym celu zespół. Teraz propozycje te będą przedmiotem debaty z udziałem ...

Nowe rozwiązania w zakresie czasu służby policjantów oraz uposażenia i rekompensaty z tym związanych przedstawił w Komendantowi Głównemu Policji powołany w tym celu zespół. Teraz propozycje te będą przedmiotem debaty z udziałem całego środowiska zawodowego. Proponowane zmiany mają między innymi usprawnić planowanie i zmniejszyć uciążliwości związane z pełnieniem służby w systemie zmianowym oraz zapewnić właściwsze rekompensowanie policjantom pełnienia służby ponad przyjętą normę.

              Powołany przez Komendanta Głównego Policji zespół zaproponował okresową wypłatę rekompensaty finansowej za godziny nadliczbowe dla niektórych policjantów, rozszerzenie uprawnień do czasu wolnego za godziny nadliczbowe, określenie sytuacji, w których za czas służby ponad przyjętą normę policjantom nie będzie przysługiwał czas wolny ani rekompensata pieniężna. Rekomendacji zespołu nie uzyskały propozycje wydłużenia okresu, w którym ustala się zadania służbowe policjanta oraz wprowadzenia limitu nadgodzin. Szczegóły proponowanych regulacji przedstawia poniższe zestawienie.

OKRESOWA WYPŁATA REKOMPENSATY FINANSOWEJ ZA GODZINY NADLICZBOWE DLA NIEKTÓRYCH POLICJANTÓW

STAN OBECNY

PROPOZYCJE ZMIAN

Zgodnie z art. 33 ust. 3 ustawy o Policji w zamian za czas służby przekraczający normę określoną w art. 33 ust. 2 policjantowi udziela się czasu wolnego od służby w tym samym wymiarze, z wyjątkiem przypadku, o którym mowa w art. 112 ust. 3, albo może mu być przyznana rekompensata pieniężna, o której mowa w art. 13 ust. 4a pkt 1 (rekompensata finansowana ze środków rady powiatu lub rady gminy przekazanych w ramach porozumienia zawartego między organem wykonawczym powiatu lub gminy a właściwym komendantem powiatowym (miejskim) Policji).

Ponadto, w myśl art. 114 ust. 1 pkt 2 ustawy o Policji, za niewykorzystany czas wolny od służby przyznany na podstawie art. 33 ust. 3, nie więcej jednak niż za ostatnie 3 lata kalendarzowe, policjant  zwalniany ze służby otrzymuje ekwiwalent pieniężny.

Wprowadzenie rozwiązania, zgodnie z którym za służbę ponad obowiązującą normę policjant co do zasady otrzymywałby czas wolny od służby w tym samym wymiarze, natomiast w razie nieudzielania czasu wolnego w danym okresie rozliczeniowym, policjantowi za nieodebrane nadgodziny mogłaby być wypłacana rekompensata pieniężna (inna niż rekompensata, o której mowa w art. 13 ust. 4a pkt 1 ustawy o Policji). Okres służący do rozliczania wypracowanych przez policjantów nadgodzin, za które mogłaby być przyznana rekompensata, wynosiłby 3 miesiące. Wysokość rekompensaty byłaby ustalana zgodnie z zasadami określonymi w art. 115a ustawy o Policji i wynosiłaby 1/30 część miesięcznego uposażenia zasadniczego wraz z dodatkami o charakterze stałym za każde rozpoczęte 8 godzin nadliczbowych.

Szczegółowe warunki i tryb przyznawania rekompensaty pieniężnej za nadgodziny należałoby określić w rozporządzeniu wydanym na podstawie nowej delegacji ustawowej. Szacunkowy roczny skutek finansowy wprowadzenia powyższego rozwiązania to kwota 13 487 508 zł, którą należałoby wygospodarować z ogólnej puli środków na uposażenia policjantów opierając się przede wszystkim o środki pochodzące z wakatów. Szczegółowe rozwiązania w zakresie dysponowania środkami finansowymi przeznaczonymi na wypłatę policjantom rekompensaty oraz sposobu postępowania w razie braku tych środków należałoby wypracować na etapie prac legislacyjnych.

ROZSZERZENIE UPRAWNIEŃ DO CZASU WOLNEGO ZA GODZINY NADLICZBOWE

STAN OBECNY

PROPOZYCJE ZMIAN

Art. 33 ust. 4 ustawy o Policji wyłącza prawo do odbioru czasu wolnego za godziny nadliczbowe w stosunku do wszystkich policjantów uprawnionych do dodatku funkcyjnego.

 

Stosowanie przepisu art. 33 ust. 3 ustawy o Policji ograniczyć jedynie do policjantów powoływanych na stanowiska służbowe oraz komendantów szkół policyjnych

 

WYMIAR CZASU WOLNEGO UDZIELANEGO POLICJANTOWI PO SŁUŻBIE PEŁNIONEJ W PORZE NOCNEJ W ZMIANOWYM ROZKŁADZIE CZASU SŁUŻBY, NA ZMIANY TRWAJĄCE PO 8 GODZIN

STAN OBECNY

PROPOZYCJE ZMIAN

Zgodnie z §4 ust. 4 rozporządzenia w zmianowym rozkładzie czasu służby, w którym służba pełniona jest na zmiany trwające po 8 godzin, po 8 godzinach służby policjantowi udziela się co najmniej 10 godzin czasu wolnego. Po pięciu kolejnych służbach pełnionych w porze nocnej policjantowi udziela się 48 godzin czasu wolnego.

Wprowadzenie obligatoryjnego udzielania policjantowi pełniącemu służbę w porze nocnej w zmianowym rozkładzie czasu służby, na zmiany trwające po 8 godzin, co najmniej 14 godzin czasu wolnego po 8 godzinach służby.

WYMIAR CZASU WOLNEGO UDZIELANEGO POLICJANTOWI  PO 12 GODZINACH SŁUŻBY PEŁNIONEJ POZA PORĄ NOCNĄ

STAN OBECNY

PROPOZYCJE ZMIAN

Zgodnie z §4 ust. 5 rozporządzenia w zmianowym rozkładzie czasu służby, w którym policjant pełni służbę na zmiany trwające po 12 godzin na dobę, po 12 godzinach służby policjantowi udziela się 24 godziny czasu wolnego,
a jeżeli pełnił służbę w porze nocnej, policjantowi udziela się 48 godzin czasu wolnego.

 

Odstąpienie od obligatoryjnego udzielania policjantom 24 godzin czasu wolnego po 12 godzinach służby pełnionej poza porą nocną, na rzecz obligatoryjnego udzielania co najmniej 12 godzin czasu wolnego po takiej służbie.

LIMIT SŁUŻB W PORZE NOCNEJ

STAN OBECNY

PROPOZYCJE ZMIAN

Aktualnie obowiązujące przepisy nie ograniczają liczby służb w porze nocnej.

 

Określenie limitu służb w porze nocnej, pozwalającego na pełnienie  maksymalnie 8 służb 12-godzinnych albo 10 służb 8-godzinnych w miesiącu

KATALOG OSÓB ZWOLNIONYCH ZE SŁUŻBY W PORZE NOCNEJ ORAZ W NIEDZIELE I ŚWIĘTA

STAN OBECNY

PROPOZYCJE ZMIAN

Zgodnie z §16 rozporządzenia ze służby w porze nocnej w godzinach od 22:00 do 6:00 oraz w niedziele i święta zwalnia się policjanta:

1)   kobietę w ciąży,

2)  będącego jedynym opiekunem dziecka w wieku do lat ośmiu lub osoby
       wymagającej stałej opieki.

Rozszerzenie katalogu osób zwolnionych ze służby w porze nocnej oraz
w niedziele i święta o jednego z rodziców, w sytuacji gdy oboje są policjantami oraz o kobietę karmiącą dziecko piersią.

 

DEFINICJA POJĘCIA „SŁUŻBA W PORZE NOCNEJ”

STAN OBECNY

PROPOZYCJE ZMIAN

Aktualnie obowiązujące przepisy nie definiują pojęcia „służba w porze nocnej”.

 

Zdefiniowanie pojęcia „służba w porze nocnej” poprzez wskazanie, iż za służbę w porze nocnej uważa się służbę pełnioną przez co najmniej 4 godziny w godzinach od 22:00 do 6:00.

GWARANCJA WOLNEJ SOBOTY I NIEDZIELI

STAN OBECNY

PROPOZYCJE ZMIAN

Aktualnie obowiązujące przepisy nie gwarantują policjantom wolnych sobót
i niedziel.

Zagwarantowanie policjantom co najmniej jednej wolnej soboty i niedzieli łącznie w miesiącu.

DOKUMENTOWANIE WYDANIA POLECENIA DOTYCZĄCEGO PRZEDŁUŻENIA CZASU SŁUŻBY

STAN OBECNY

PROPOZYCJE ZMIAN

Zgodnie z §8 ust. 2 rozporządzenia przedłużenie czasu służby następuje na polecenie kierownika komórki organizacyjnej, w której policjant pełni służbę. O wydanym poleceniu kierownik zawiadamia przełożonego właściwego w sprawach osobowych.

Wprowadzenie nakazu dokumentowania w odpowiednim rejestrze faktu wydania polecenia dotyczącego przedłużenia czasu służby.

 

EWIDENCJONOWANIE CZASU SŁUŻBY

STAN OBECNY

PROPOZYCJE ZMIAN

Zgodnie z §9 ust. 6 rozporządzenia przełożony właściwy w sprawach osobowych prowadzi ewidencję czasu służby policjantów przy pomocy wskazanych przez niego kierowników komórek organizacyjnych. Ewidencję czasu służby udostępnia się policjantowi na jego żądanie.

Opracowanie i wprowadzenie jako załącznika do rozporządzenia wzoru rejestr