Nowe rozwiązania w zakresie czasu służby policjantów oraz uposażenia i rekompensaty z tym związanych przedstawił w Komendantowi Głównemu Policji powołany w tym celu zespół. Teraz propozycje te będą przedmiotem debaty z udziałem ...
Nowe
rozwiązania w zakresie czasu służby policjantów oraz uposażenia i
rekompensaty z tym związanych przedstawił w Komendantowi Głównemu
Policji powołany w tym celu zespół. Teraz propozycje te będą
przedmiotem debaty z udziałem całego środowiska zawodowego. Proponowane
zmiany mają między innymi usprawnić planowanie i zmniejszyć
uciążliwości związane z pełnieniem służby w systemie zmianowym oraz
zapewnić właściwsze rekompensowanie policjantom pełnienia służby ponad
przyjętą normę.
Powołany przez Komendanta Głównego Policji zespół zaproponował okresową
wypłatę rekompensaty finansowej za godziny nadliczbowe dla niektórych
policjantów, rozszerzenie uprawnień do czasu wolnego za godziny
nadliczbowe, określenie sytuacji, w których za czas służby ponad
przyjętą normę policjantom nie będzie przysługiwał czas wolny ani
rekompensata pieniężna. Rekomendacji zespołu nie uzyskały propozycje
wydłużenia okresu, w którym ustala się zadania służbowe policjanta oraz
wprowadzenia limitu nadgodzin. Szczegóły proponowanych regulacji
przedstawia poniższe zestawienie.
OKRESOWA WYPŁATA REKOMPENSATY FINANSOWEJ ZA GODZINY NADLICZBOWE DLA NIEKTÓRYCH POLICJANTÓW
STAN OBECNY
PROPOZYCJE ZMIAN
Zgodnie
z art. 33 ust. 3 ustawy o Policji w zamian za czas służby
przekraczający normę określoną w art. 33 ust. 2 policjantowi udziela
się czasu wolnego od służby w tym samym wymiarze, z wyjątkiem
przypadku, o którym mowa w art. 112 ust. 3, albo może mu być przyznana
rekompensata pieniężna, o której mowa w art. 13 ust. 4a pkt 1
(rekompensata finansowana ze środków rady powiatu lub rady gminy
przekazanych w ramach porozumienia zawartego między organem wykonawczym
powiatu lub gminy a właściwym komendantem powiatowym (miejskim)
Policji).
Ponadto,
w myśl art. 114 ust. 1 pkt 2 ustawy o Policji, za niewykorzystany czas
wolny od służby przyznany na podstawie art. 33 ust. 3, nie więcej
jednak niż za ostatnie 3 lata kalendarzowe, policjant zwalniany ze służby otrzymuje ekwiwalent pieniężny.
Wprowadzenie
rozwiązania, zgodnie z którym za służbę ponad obowiązującą normę
policjant co do zasady otrzymywałby czas wolny od służby w tym samym
wymiarze, natomiast w razie nieudzielania czasu wolnego w danym okresie
rozliczeniowym, policjantowi za nieodebrane nadgodziny mogłaby być
wypłacana rekompensata pieniężna (inna niż rekompensata, o której mowa
w art. 13 ust. 4a pkt 1 ustawy o Policji). Okres służący do rozliczania
wypracowanych przez policjantów nadgodzin, za które mogłaby być
przyznana rekompensata, wynosiłby 3 miesiące. Wysokość rekompensaty
byłaby ustalana zgodnie z zasadami określonymi w art. 115a ustawy o
Policji i wynosiłaby 1/30 część miesięcznego uposażenia zasadniczego
wraz z dodatkami o charakterze stałym za każde rozpoczęte 8 godzin
nadliczbowych.
Szczegółowe
warunki i tryb przyznawania rekompensaty pieniężnej za nadgodziny
należałoby określić w rozporządzeniu wydanym na podstawie nowej
delegacji ustawowej. Szacunkowy roczny skutek finansowy wprowadzenia
powyższego rozwiązania to kwota 13 487 508 zł, którą należałoby
wygospodarować z ogólnej puli środków na uposażenia policjantów
opierając się przede wszystkim o środki pochodzące z wakatów.
Szczegółowe rozwiązania w zakresie dysponowania środkami finansowymi
przeznaczonymi na wypłatę policjantom rekompensaty oraz sposobu
postępowania w razie braku tych środków należałoby wypracować na etapie
prac legislacyjnych.
ROZSZERZENIE UPRAWNIEŃ DO CZASU WOLNEGO ZA GODZINY NADLICZBOWE
STAN OBECNY
PROPOZYCJE ZMIAN
Art.
33 ust. 4 ustawy o Policji wyłącza prawo do odbioru czasu wolnego za
godziny nadliczbowe w stosunku do wszystkich policjantów uprawnionych
do dodatku funkcyjnego.
Stosowanie
przepisu art. 33 ust. 3 ustawy o Policji ograniczyć jedynie do
policjantów powoływanych na stanowiska służbowe oraz komendantów szkół
policyjnych
WYMIAR
CZASU WOLNEGO UDZIELANEGO POLICJANTOWI PO SŁUŻBIE PEŁNIONEJ W PORZE
NOCNEJ W ZMIANOWYM ROZKŁADZIE CZASU SŁUŻBY, NA ZMIANY TRWAJĄCE PO 8
GODZIN
STAN OBECNY
PROPOZYCJE ZMIAN
Zgodnie
z §4 ust. 4 rozporządzenia w zmianowym rozkładzie czasu służby, w
którym służba pełniona jest na zmiany trwające po 8 godzin, po 8
godzinach służby policjantowi udziela się co najmniej 10 godzin czasu
wolnego. Po pięciu kolejnych służbach pełnionych w porze nocnej
policjantowi udziela się 48 godzin czasu wolnego.
Wprowadzenie
obligatoryjnego udzielania policjantowi pełniącemu służbę w porze
nocnej w zmianowym rozkładzie czasu służby, na zmiany trwające po 8
godzin, co najmniej 14 godzin czasu wolnego po 8 godzinach służby.
WYMIAR CZASU WOLNEGO UDZIELANEGO POLICJANTOWI PO 12 GODZINACH SŁUŻBY PEŁNIONEJ POZA PORĄ NOCNĄ
STAN OBECNY
PROPOZYCJE ZMIAN
Zgodnie
z §4 ust. 5 rozporządzenia w zmianowym rozkładzie czasu służby, w
którym policjant pełni służbę na zmiany trwające po 12 godzin na dobę,
po 12 godzinach służby policjantowi udziela się 24 godziny czasu
wolnego, a jeżeli pełnił służbę w porze nocnej, policjantowi udziela się 48 godzin czasu wolnego.
Odstąpienie
od obligatoryjnego udzielania policjantom 24 godzin czasu wolnego po 12
godzinach służby pełnionej poza porą nocną, na rzecz obligatoryjnego
udzielania co najmniej 12 godzin czasu wolnego po takiej służbie.
LIMIT SŁUŻB W PORZE NOCNEJ
STAN OBECNY
PROPOZYCJE ZMIAN
Aktualnie obowiązujące przepisy nie ograniczają liczby służb w porze nocnej.
Określenie limitu służb w porze nocnej, pozwalającego na pełnienie maksymalnie 8 służb 12-godzinnych albo 10 służb 8-godzinnych w miesiącu
KATALOG OSÓB ZWOLNIONYCH ZE SŁUŻBY W PORZE NOCNEJ ORAZ W NIEDZIELE I ŚWIĘTA
STAN OBECNY
PROPOZYCJE ZMIAN
Zgodnie
z §16 rozporządzenia ze służby w porze nocnej w godzinach od 22:00 do
6:00 oraz w niedziele i święta zwalnia się policjanta:
1) kobietę w ciąży,
2) będącego jedynym opiekunem dziecka w wieku do lat ośmiu lub osoby wymagającej stałej opieki.
Rozszerzenie katalogu osób zwolnionych ze służby w porze nocnej oraz w niedziele i święta o jednego z rodziców, w sytuacji gdy oboje są policjantami oraz o kobietę karmiącą dziecko piersią.
DEFINICJA POJĘCIA „SŁUŻBA W PORZE NOCNEJ”
STAN OBECNY
PROPOZYCJE ZMIAN
Aktualnie obowiązujące przepisy nie definiują pojęcia „służba w porze nocnej”.
Zdefiniowanie
pojęcia „służba w porze nocnej” poprzez wskazanie, iż za służbę w porze
nocnej uważa się służbę pełnioną przez co najmniej 4 godziny w
godzinach od 22:00 do 6:00.
GWARANCJA WOLNEJ SOBOTY I NIEDZIELI
STAN OBECNY
PROPOZYCJE ZMIAN
Aktualnie obowiązujące przepisy nie gwarantują policjantom wolnych sobót i niedziel.
Zagwarantowanie policjantom co najmniej jednej wolnej soboty i niedzieli łącznie w miesiącu.
DOKUMENTOWANIE WYDANIA POLECENIA DOTYCZĄCEGO PRZEDŁUŻENIA CZASU SŁUŻBY
STAN OBECNY
PROPOZYCJE ZMIAN
Zgodnie
z §8 ust. 2 rozporządzenia przedłużenie czasu służby następuje na
polecenie kierownika komórki organizacyjnej, w której policjant pełni
służbę. O wydanym poleceniu kierownik zawiadamia przełożonego
właściwego w sprawach osobowych.
Wprowadzenie nakazu dokumentowania w odpowiednim rejestrze faktu wydania polecenia dotyczącego przedłużenia czasu służby.
EWIDENCJONOWANIE CZASU SŁUŻBY
STAN OBECNY
PROPOZYCJE ZMIAN
Zgodnie
z §9 ust. 6 rozporządzenia przełożony właściwy w sprawach osobowych
prowadzi ewidencję czasu służby policjantów przy pomocy wskazanych
przez niego kierowników komórek organizacyjnych. Ewidencję czasu służby
udostępnia się policjantowi na jego żądanie.
Opracowanie
i wprowadzenie jako załącznika do rozporządzenia wzoru rejestr